27 Eylül 2015 Pazar
Təlim məqsədlərinin taksanomiyası.
Təlim məqsədlərinin-dedikdə məzmun tərəfi öyrəniləcək bilik, bacarıq və vərdişlər
nəzərdə tutulur.Təhsil məqsədlərinin məzmunu və sistemi fənn
kurikulumlarında əks olunur.Təlim məqsədləri
3 aspektdə -təhsil,inkişaf və tərbiyə aspektində açıqlanır.Müasir psixologiyada
bu problemin yeni konsepsiyaı-taksanomiya konsepsiyası formalaşıb.
Taksonomiya-yunan
sözüdür(“Taxus”-qayda ilə yerləşmə + “ Namos”- qanun deməkdir). Təlim məqsədlərinin
şəbəkəli və ya sistemli təsnifatına taksonomiya deyilir. Şəbəkələr düzülüşünə
malik olan mürəkkəb fəaliyyət sahələrinin sistemli nəzəriyyəsinə taksonomiya
deyilir.
Təlim məqsədlərinin taksonomiyası
tədris prosesinin elmi-metodik səviyyədə planlaşdırmaq və onun nəticəsini ölçmək
imkanını verir.
Amerika psixoloqu B.Blumun
taksonomiyası 4 prinsip əsasında yaradılmışdır:
Praktik istiqamət prinsipi- taksonomiya məqsədəuyğunluq nəzəriyyəsini əks
etdirməli, müəllim-praktik üçün effektiv vasitə olmalıdır.
Psixoloji prinsip: taksonomiya psixologiya elminin müasir nəaliyyətlərinə
əsaslanmalıdır.
Məntiqlilik prinsipi: taksonomiya məntiqi baxımdan tamamlanmış və mükəmməl daxili bitkinliyə
malik olmalıdır.
Obyektivlik prinsipi: məqsədlərin təsnifatı onların dəyərlərinin təsnifatı
demək deyil.
Blumun taksonomiyası ən universal
bir model kimi tədbiq olunmaqdadır. Bu taksonomiyalar sadədən mürəkkəbə doğru
düşünmə bacarıqlarının 6 səviyyədə təşkilini təmin edir.
Bu prinsiplər nəzərə alınmaqla
koqnitiv sahədə təlim məqsədlərinin bilik, analama, tədbiq, analiz, sintez,
qiymətləndirmə kimi 6 səviyyəsi müəyyənləşdirilmişdir.
Analiz+sintez=təfəkkür-B.Blum taksonomiyasının
əsas taksonomik düsturu belədir. Təfəkkür prosesi- hər şeydən əvvəl analiz,
sintez və ümumiləşdirmə prosesidir.
Düşünmək, fikirləşmək-fundamental psixoloji fenomendir. Fikirləşmək
bacarığı B.Blumun taksonomiyasında spesifik təlim məqsədidir. B.Blum şagirdlərin
qeyri-adi “fikirləşmə” fenomeninin mənimsənilməsinin inkişaf konsepsiyasının
prioritet sahəsi hesab edirdi. “Fikirləşmə” fenomenini həmişə görkəmli mütəfəkkirlər
köklü psixoloji ölçülərlə dəyərləndirmişlər. T.Edisson deyirdi: sivilizasiyanın
başlıca məqsədi insana fikirləşməyi öyrətməkdir. L.N.Tolsdoy vaxtı ilə bu məsələni
açıqlamışdır: Biliyi yaddaşa görə deyil, Mühakiməyə görə qiymətləndirmək lazəmdır.
Onun fikrincə bilik ancaq o zaman bilik olur ki, hafizə ilə deyil, fikrin öz səyi
ilə mənimsənilir.
Dövrun pedoqoji təfəkkürünün
meyarlarını əks etddirən təlim məqsədləri tədqiqad obyekti kimi Ə.Əlizadə
yaradıcılığında önəmli yerlərdən birini tutur. Təlim anlamının 3 köklü
meyarının- təhsil, inkişaf və tərbiyyə meyarlarının yeni pedoqoji təfəkkürün
uğurları kimi qiymətləndirən Ə.Əlizadə 1996-cı ildən Azərbaycanda ilk dəfə təlim
məqsədlərini sistemli şəkildə xarakterizə etmək üçün “ taksonomiya” anlamından
istifadə edib.
Ə. Əlizadə ilk dəfə üç tərkibli
taksonomiya yaratmışdır. Əsas taksonomik kateqoriyalar 1-ci bölmədə- təhsil,
2-ci bölmədə inkişaf etdirici, 3-cü bölmədə tərbiyə edici təlim məqsədlərinə
görə təsnif olunmuşdur. 1 ci bölmə 2 blokdan ibarətdir 1.
bilik, 2. bacarıq və vərdişlər sistemi.
Müəllif 1-ci blokun mahiyyətini belə açıqlayır: şagirdlərdə nəzəri təfəkkürü
formalaşdırmaq üçün tədris materialı müxtəlif istiqamətlərdə araşdırılmalıdır.
1-ci bölmənin 2-ci bloku bacarıq və vərdişlərin sistemli öyrədilməsini nəzərdə
tutur. 2 ci bölmə isə dərsin inkişaf etdirici məqsədlərini əks etdirir.
İntellektin strukturu və inkişafı problemi sayəsində aparılmış tədqiqatların nəticələrinə
əsasən 2 ci bölmədə təfəkkür, təxəyyül və hafizənin inkişafına xüsusi diqqət
yetirilmişdir. Ə.Əlizadə taksonomiyasında təhlil və tərkib idrak fəaliyyətinin
“ ümumu məxrəci kimi dəyərləndirilir, onların əsasında bütün fikri proseslərin
eləcədə tədris əməliyyatlarının və intellektual bacarıqlarının formalaşması nəzərdə
tutulur. 3-cü bölmədə şəxsiyyətin formalaşması ilə bağlı bütün ölçüləri özündə
birləşdirən təlimin tərbiyəedici m
Məqsədləri
təsnif edilir.
1. Təhsil taksonu.
a) faktorları bilmək;
b) ümumi məfhumları, funksiyaları, səbəb- nəticə
əlaqələrini bilmək;
c) hadisələri izah və şərh etmək ;
ç) Bacarıq və vərdişlər sistemini bilmək
Aktivliyin 1-ci dərəcəli
instrumental əsası bilikdir. Bəzi psixoloji konsepsiyalarda insanın dünyaya
instrumental münasibəti sosializasiya prosesləri kimi mənalandırılır.
Pedoqoji psixologiyada biliyin özünəməxsus təfsiri
var. Petrovskinin qeyd etdiyi kimi bilik dünya haqqında məlumat deyil onun
funksional aspektləri var. Bilik vasitəsilə insanlar sosial münasibətlər
sisteminə qoşulur. Öyrənmə taksonomiyasında biliklər müxtəlif konteksdə
açıqlanır. Biliklər aktivliyin instrumental əsasıl kimi vərdişlər və
bacarıqlarla şərtlənir. Bu prosesdə fəaliyyət avtomatlaşmır, ancaq onun müəyyən
elementləri avtomatlaşır.
Bu kökdə bacarıqlar əmələ gəlir. Bacarıqlar
kökündə davranış və fəaliyyət modelləri mənimsənilir. Öyrənmə prosesinin əsaslı
vasitələrindən biri xatırlama ilə bağlıdır. Xatırlama mahiyyətcə H afizə fenomenidir. Biliklərin tədbiqi
prosesində yaradıcı təfəkkürün və yaradıcı təxəyyülün rolu böyükdür. Ancaq
bu prosesdə aktivliyin vərdişlər və bacarıqlar kimi instrumental əsasları mühüm rol oynayır.
Qiymətləndirmədə ideyalar, məlumatlar,
haqqında mühakimə yürütmək, mühüm qərarlar çıxartmaq, münasibət bildirmək sinif
məkanında qiymətləndirmə mühüm yer tutur.
2-ci inkişaf taksonları:
1. analiz
2. sintez
3. müqayisə
4. ümumiləşdirmə
5. mücərrədləşdirmə
6. aglın keyfiyyətləri
7. koqnitiv və kreativ proseslər
inkişaf taksonları çox cəhətlidir.
Analiz-sintez prosesləri təfəkkürün başlıca otributudur. Lakin bu prosesə sistemli
yanaşmaq şagirdlərdə müqayisə, ümumiləşdirmə və mücərrədləşdirmə əməliyyatlarının
formalaşmasına xüsusi diqqət yetirilməlidir. Intellektin sturukturunda əqli
keyfiyyətlərin rolu önəmlidir. Şagirdlərdə əqli keyfiyyətlərin formalaşması
onların intellektual inkişafının mühüm istiqamətlərindən biri olmalıdır. Agılın
dərinliyi, genişliyi, sürəti, müstəqillyi v.s son dərərcə dəyərli keyfiyyətlərdir.
Onlar bir-biri ilə əlaqədardır.
2-ci inkişaf taksonu;
a) nəzəri təfəkkür;
b) intellektual hisslər;
c) təxəyyül
ç) intellektual bacarıqlar
d) nitq materiallarını öz sözləri ilə nəql etmək;
e) tənqidi təfəkkür
3- cü Tərbiyə taksonu:
a)tarixi yaddaş;
b) mənlik şüuru;
c) özünü dərk etmə;
ç) özünü qiymətləndirmə;
d) emosional qiymət;
e) milli mənəvi keyfiyyətlər;
Ə.Əlizadənin 3 tərkibli
taksanomiyasının yeni variantı:
Öyrənmə-İnkişaf-mədəniyyət.
1-ci öyrənmə taksonları
1. bilik
2. vərdiş
3. bacarıq
4. anlama
5. tədbiq
6. qiymətləndirmə.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Məşhur Postlar
-
Tərcumeyi-hal təqdim etdiyi insan haqqında avtobioqrafik məlumatdır. Bu forma adətən dövlət orqanları, böyük şirkətlər və s. qurumlar tər...
-
Xasiyy ə tnam ə bar ə d ə m ə lumat yazın. “Xasiyyət” (ərəb) və “namə” (fars) sözlərinin birləşməsindən əmələ gəlib, hər hansı bir ...
-
Protokol haqqında geni s m ə lumat «Protokol» sözü yunancadan götürülüb: “protok”-ilk, birinci v ə r ə q, “kolos” – yapı s dırmaq m ə...
-
İ zahat haqqında m ə lumat verm ə kl ə nümun ə « İ zahat» sözü ə r ə bc ə «izah» sözünd ə ndir . “izah” ərəbcə açıq, aydın, ətraflı surə...
-
Əməli yazıların ən genis yayılmıs növlərindən biri məktubdur. Bu yazı növünə təhsilindən asılı olmayaraq, hər bir insanın gündəlik həya...
-
Akt haqqında ümumi m ə lumat “Akt” sözü latın dilində “aktus” hərəkət və “ aktum” sənəd mənalarında islənir. “Akt” çoxmənalı sözdür: 1)...
-
Alman dili (Azərbaycan bölməsi) Alman Dili(Rus Bölməsi) Azərbaycan Dili və Ədəbiyyatı Biologiya(Azərbaycan bölməsi) ...
-
Reklam v ə elan haqqında m ə lumat “Reklam” latın sözü olub «qı s qırmaq» m ə nasını verir. Bu söz dasıdıgı mənaya görə bir neçə anlamd...
-
Təcrübə göstərir ki, şagirdlər ərizəni müxtəlif formalarda yazırlar. Əslində isə ərizə müxtəlif məzmuna malik olsa da, formaca eyni cürdü...
-
Layih ə haqqında m ə lumat verm ə kl ə nümun ə «Layih ə » ə r ə b sözü olub, h ə r hansı s ə n ə din, q ə rarın, prosesin ə vv ə lc ə d...
0 yorum:
Yorum Gönder
Paylaşımlar ilə bağlı fikirlərinizi bildirə və sizi maraqlandıran sualları ünvanlaya bilərsiniz.