Debat
Debat diskussiya
üsullarının bir növü olub, bir-birinə etiraz edən tərəflərin arasında
keçirilən mübahisə , müzakirə, rəy mübadiləsi kimi məlum formalardan
fərqlənərək, üçüncü tərəfi inandıma prosesini nəzərdə tutur.
Üçüncü tərəfin vəzifəsi hər bir tərəfin mövqeyini dinləyib, öz
seçimini etməkdir. Bu seçim yalnız bir şeyə -“bu tərəf məni inandırdı!” –
təsdiqinə əsaslanır. Beləliklə debatlarda iştirak edən tərəflərin əsas
məqsədi öz dəlil və sübutlarının köməyi ilə üçüncü tərəfi öz mövqeyinin
düzgünlüyünə inadırmaqdır. Bu prosesin sonunda qəbul edilmiş bir qərar
olacaqdır. Debat dərsin 15-20 dəqiqə müddətini aparacaqdır. Debatı
müəllim fəal interaktiv dərsin ikinci mərhələsi olan tətqiqatın
aparılması mərhələsində tətbiq edir. Dərsdə debatı tətbiq edərkən müəllim
iş formasını da doğru seçməlidir. Bu zaman müəllim sinifi iki böyük
komandaya bölür. Qruplarla iş formasından istifadə edir.
Debat üsulunun tətbiqi zamanı şagirdlərdə bir sıra bacarıq və
keyfiyyətlər formalaşır.
Mövzunun araşdırılması
əsas anlayışları seçib ayırma
Sübut və dəlillərlə işləmək
“çarpaz sualların” hazırlanması
Natiqlik məharəti
Hakimlik və qərarların qəbul edilməsi
Öz fikrinin təsdiq edilməsi
Diqqətlə dinləmə
əleyhinə arqument gətirmə və.s kimi bacarıq və keyfiyyətlər
şagirdlərdə formalaşır.
Əgər bir şagird hər hansısa bir ziddiyətli mövzuda qərar
qəbul edə, fikirlərini sərbəst irəli sürə bilirsə, eləcə də qarşı tərəfi
təmkinlə dinləyərək ona tolerantlıq göstərirsə bu şagird gələcəkdə
cəmiyyət şəxsiyyət kimi özünə yer tapacaqdır. Debatlarda mövzu sual
yox, təsdiq formasında ifadə edilir. İlk öncə rollar
müəyyənləşdirilir.(“A” və “B” spiker komandaları, hakim,
“taym-kipper”)Debat iştirakçıları və debatçılar çıxış zamanı spiker adlanırlar. Debatlar
üçüncü tərəfi təmsil edən hakimlər qarşısında spiker komandaları ( “A” və
“B" mövqeyi) arasında keçirilir.
a) Təsdiqedici “A” mövqeyinin spikerləri debatların mövzusunu
onun ifadə edildiyi kimi təsdiq edirlər.
b) Təkzibedici “B” mövqeyinin spikerləri “A” mövqeyini təkzib
etməyə borcludurlar, bu onların başlıca vəzifəsidir. Həm də təkzibetmədən
sonra öz meyar və dəlillərini təklif edirlər.
c)Hakimin vəzifəsi bu mövqelərdən hansının daha inandırıcı olduğunu öz
şəxsi mövqeyindən asılı olmayaraq müəyyən etməkdir.O yalnız eşitdikləri
əsasında nəticə çıxarır və öz seçimini edir. Çox vacibdir ki,o, öz
seçimini etdikdən sonra onu əsaslandıra bilsin.
d)Debat prosesində çıxışların vaxt rejimini təmin edən
“taymkipperlər” iştirak edirlər.
Nümunə : Debat mövzusu
Babək din əleyhinə vuruşurdu, yoxsa xalqın azadlığı uğrunda?
Şagirdlər bu problem ilə əlaqədar arqument axtarmağa başlayırlar.
Tərəflər öz mövqelərinin müdafiəsi üçün ən güclü
arqumentləri toplamalıdırlar. Hər qrupa özlərinin ən yaxşı
arqumentlərini müəyyən etmək üçün 7-8 dəqiqə vaxt ayrılır.
Arqument üzərində iş prosesi aşağıdakı kimidir.
1. Arqument
irəli sürülür
2. Arqument izah
edilir
3. Arqument
sübut edilir
4. Nəticə
çıxarılır.
Hər iki
komandanın sübutlarının siyahıları tamalandıqdan dərhal sonra qrupların
hər biri digər qrupla öz siyahılarını tutuşdurur və hər iki qəbildən olan
sübutlar nəzərdən keçirilir.
Debat üsulunun
tətbiq edilməsindən öncə müəllimin diqqət
etməli olduğu məsələlər:
Qrupda şagirdlərin sayı 20 nəfərdən çox olmamalıdır.
Mövzu aktual olmalıdır.
Mövzu “münaqişəli” olmalıdır, əgər bir fikir
mövcuddursa, ona əks fikir mütləq mövcud olmalıdır.
Mövzu elə ifadə edilməlidir ki, heç bir mövqeyin
üstünlüyü hiss edilməsin
Mövzu nə çox qısa, nədə çox geniş olmalıdır
Debat zamanı bir sıra problemlər də yarana bilər ki bunlar qaçılmazdır.
Müəllimdən bu problemləri aradan qaldıra bilmişi üçün böyük fasilitator
bacarığı tələb olunur.
Müzakirə verilən vaxtdan uzun çəkə bilər
Həddindən çox səs-küy yarana bilər
Mövqelər bir- birnə qarşı tolerantlıq göstərməz
Mövzu ilə bağlı şagirdlərdə az məlumat ola bilər
Hakimin qərar çıxarma bacarığı zəif ola bilər.
Ünsiyyət ilə bağlı problemlər ola bilər
Mənbə: Zülfiyyə Veysova
Mənbə: Zülfiyyə Veysova
Debatın mövzusu nədir
YanıtlaSilHakim olaraq kim secilir
YanıtlaSil