Dərs : Yüzillik müharibə. Janna dArk.
( tarixi mənbələr üzrə və fəal təlim üsulu olan rollu oyun )
Müəllif : Nizami Heydər oğlu Heydərov, Xətai rayonu
245 saylı orta məktəbin müəllimi, 2009-cu il İlin müəllimi müsabiqəsinin qalibi.
Ünvan : VIII-ci sinif
Səviyyə : dərinləşdirilmiş
Tədris kursunda yeri : Şagirdlər Y. Mahmudlu, Ə. Qocayev və s. müəlliflər
qrupu " Orta əsrlər tarixi " dərsliyində 25-ci paraqrafında olan
materialdan xəbərdardılar.
Dərsin məqsədi :
I öyrədici
1. Yüzillik müharibədə həlledici dönüşün
yaranması şəraitini şagirdlərə əyani surətdə göstərmək.
2. Janna dArkın orduya gəlməsindən sonra milli
azadlıq hərəkatının genişlənməsi səbəblərini aşkara çıxarmaq.
3. Fransada milli azadlıq hərəkatı dövründə
katolik kilsəsinin oynadığı rolu, kilsə xadimlərinin iç üzünü şagirdlərə
nümayiş etdirmək.
4. Bəhs edilən tarixi dövrün dərk edilməsi,
tarixi şəxslərin roluna daxil olaraq, onların bu və ya digər hərəkətlərinin
səbəblərini öyrətmək.
II İnkişaf etdirici
1. Şagirdlərə tanış olan şəraitin, tarixi dövrün
canlandırılması.
2. Şagirdlərdə aktyorluq bacarığının, ifadəli
nitqin inkişaf etdirilməsi
3. Kiçik qruplarda işləmə bacarığının
formalaşdırılması
Dərsin tipi : interaktiv təlim üsulu olan rollu oyunun tətbiqi.
Dərs üçün ədəbiyyat :
1.V.F.Semyonov " Orta əsrlər tarixi ". Moskva 1965
2. A.D. Udaltsov, E. A. Komenski
"Orta əsrlər tarixi” Moskva 1952
3. E.A.Kosminski, S.D. Skazkin "Orta əsrlər tarixi” Moskva 1963
4 " Orta əsrlər üzrə xrestomatiya” Moskva 1963
5.A.Levandovski "Janna dArk” Bakı 1988
6.Y.Mahmudlu, Ə. Qocayev və s.”Orta əsrlər tarixi” VIII sinif.
Əsas istilahlar : " Baş ştatlar”,” Yüzillik müharibə ", "
partizan müharibəsi ", " xalq azadlıq müharibəsi ", "
arbalet "
Dərsin təchizatı : səhnəciyin ssenarisi, şagirdlər tərəfindən hazırlanmış
kostyumlar, butaforlar, masa, oturacaqlar.
Dərsin hazırlığı : Rollu oyun şagirdlər tərəfindən oynanılan, əsasən impovizə
olunmuş kiçik səhnəcik və ya pyesdir. Ona görə müəllim şagirdlərlə birlikdə
rollu oyunun əks etdirdiyi problemi təyin edir. Müəllim qabaqcaqan mövzunun
ssenarisini hazırlayır (və ya özü bacarmırsa başqasına hazırlatdırır ), onun
nüsxələrini çoxaldır, şagirdlərə paylayır. Müəllim eyni zamanda mövzuya aid
olan ədəbiyyatın siyahısını şagirdlərə təqdim edir. O, səhnəcikdə iştirak edən
və seyrçi olacaq şagirdləri müəyyənləşdirir. Şagirdlərə rollu oyunun səhnəcik
formasından istifadə ediləcəyini söyləyir. Rollar şagirdlər arasında paylanılır
və onlar səhnəciyə hazırlaşırlar. Çalışmaq lazımdır ki, utancaq şagirdlər
səhnəciyə daha cox cəlb olunsunlar. Yaxşı olardı ki, dərsə qədər şagirdlər öz
rollarını əlavə vaxtda məşq etsinlər.
Rollu oyun, drama "süni” yolla şəraitə daxil olmaqdır. Onun vəzifəsi
rolların iştirakçıları tarixi reallığı təqlid etmə və " elə bil həqiqi
olaraq " hərəkət etmək imkanının verilməsidir. Rollu oyun zamanı hər bir
iştirakçı öz rolunun əsas ideyasını və ümumiyyətlə rollu oyunun məqsədini
bilməlidir. Rollu oyunun məqsədi konkret tarixi şəraitə və ya həyat şəraitinə
münasibətin müəyyənləşməsi, oyun vasitəsilə öyrənməkdir. Rollu oyundan həm də
şagirdlərdə konkret bacarığın əldə edilməsi məqsədilə istifadə oluna bilər.
II
Dərsin gedişi ( səhnəciyin ssenarisi )
Aparıcı : Fransa, 1431-ci il fevralın 21-i, Ruan şəhərinin Buğrey kilsəsi.
Artıq yüzillik müharibənin gedişində dönüş yaranmışdır. Orleanın mühasirəsi aradan
qaldırılmış, hərbi əməliyyatlar Paris ətrafında gedirdi. İngilislər sanki,
müharibəni uduzduqlarını hiss etmişdilər. İndi burda, kilsədə ingilislərin ən
çox qorxduğu, fransız xalqını yadelli işğalçılara qarşı qaldıra bilmiş, onlarda
ingilislər üzərində qələbəyə inam yarada bilmiş Fransanın şanlı qızı Janna dArk
üzərində məhkəmə qurulmuşdu. Onu cadugərlikdə taqsırlandırırdılar. Məhkəmənin
sədri Bove yepiskopu Pyer Koşon, hakim inkivizitor Jak Lemetr, ittihamçı keşiş
Jak Estive, müstəntiq Ruan keşişi Jak de Lafonten, məhkəmənin üzvləri
ilahiyyatçı professorlar Jan Boper, Nikola Midi və Tomade Kursel və s. idi.
Maraqlı idi ki, məhkəmə zalında oturan 300 nəfərdən 290 nəfəri fransız idi.
Pyer Koşon (məhkəmənin sədri ) :
- Əlini müqəddəs kitabın
üzərinə qoy və and iç ki, səndən soruşulanlara düzgün cavab verəcəksən.
Janna :
- Mən hələ bilmirəm Siz
məndən nə soruşacaqsınız. Ola bilər ki, elə şey soruşasınız ki, mən ona cavab
verməyim. ( zalda səs– küy qopur )
Jak Lemetr ( hakim ) :
- Sən din, inam haqqında
verilən suallara düzgün cavab verməyə and içirsən.
Janna :
- Mən dinə, müqəddəslərə
inanıram. Mənə gələn vəhylər, səslər haqqında şəhzadə Karldan başqa heç kəsə
söz deməmişəm və indinin özündə başımı kəssələr belə heç kəsə demərəm. ( yenə
zalda səs-küy qopur )
Pyer Koşon ( məhkəmənin sədri ) :
- İncimə, onda sən ancaq
dinə aid suallara cavab verməyə and iç.
Janna ( əlini kitab üzərinə qoyaraq ) :
- And içirəm.
Pyer Koşon :
- Adın və ləqəbin nədir ?
Janna :
- Vətənimdə mənə Janetta
deyirlər. Fransaya gəldikdən sonra Janna çağırmağa başladılar. Ləqəbim haqqında
heç nə bilmirəm.
Pyer Koşon :
- Harada anadan olmusan ?
Janna :
- Şampan əyaləti ilə
Lotaringiya sərhəddində yerləşən Vokuler dairəsinin Domremi kəndində. Atamın
adı Jak dArk, anamın adı İzabelladır.
Jak Lemetr ( Hakim ) :
- Neçə yaşın var ?
Janna : 19
Aparıcı :
- Kilsə qanunlarına görə
əgər müqəssirin yaşı 25-dən az olsaydı ona alimlər arasından müdafiəçi
verilməliydi. Müdafiəçi – qəyyum məhkəmədə onu müdafiə etməliydi. Maddələrin
birində deyilirdi, göstərilən qaydaya riayət edilməməsi məhkəməni qeyri-qanuni
edir və mühakimə ləğv olunurdu. Nə üçünsə ilahiyyat alimləri bunu "
unutdular” və bu qaydanı onların yadına salan olmadı.
Keşiş Jak Estive ( İttihamçı ) :
- Sən iki dəfə həbsdən
qaçmaq istəmisən , bir də buna cəhd etsən biz səni kilsədən kənar edəcəyik,
bidətçi elan edəcəyik.
Janna :
- Əgər macal tapıb
gizlənə bilsəydim heç kəs məni məzəmmət edə bilməzdi ki, vədimi pozmuşam. Çünki
heç kəsə söz verməmişəm. İndi isə xahiş edirem qandallarımı açın, çox ağırdır.
Pyer Koşon :
- Yenə qaça bilərsən.
Janna :
- Mən qaçmaq istədiyimi
inkar etmirəm. Hər bir dustaq bu arzuyla yaşayır. ( Yenə zalda etiraz səsləri
ucalır ).
Jak Boper ( məhkəmənin üzvü ) :
- Evdən gedəndə neçə
yaşın vardı ?
Janna :
- Bilmirəm.
Jak Boper :
- Məgər ata – anadan
icazəsiz evdən getmək böyük günah deyilmi ?
Janna :
- Borc məni bu yola
çağırdı. Yüz atam – anam olsaydı, yenə də çıxıb gedərdim.
Mikolo Midi (məhkəmənin üzvü ) :
- De görüm Milad günü
Parisə hücum etmək yaxşı hal idimi ?
Janna :
- Bu bayramı hər kəs öz
vicdanında əziz saxlasa daha yaxşı olar. Keçin növbəti suala.
Bir neçə hakim :
- De görək..., de
görüm..., necə oldu...(Deyə - Hakimlər bir-birinin sözünü kəsir)
Yanna :
- Möhtərəm ağalar !
Zəhmət olmasa hamınız birdən danışmayın. Çünki, sizə cavab verə bilmərəm.
Tomade Kursel ( məhkəmənin üzvü, ilahiyyatçı professor ) :
- Domremi sakinləri
burqundiyalıların tərəfində idimi ?
Janna :
- Xeyr ! Mən bir
burqundiyalı xeyirxah Filippi tanıyıram ki, onun da başının Allahın
iradəsi ilə vurulmasını istəyirəm.
Tomade Kursel :
- Daxili səslərin
sənə dedi ki, burqundiyalılara nifrət et.
Janna :
- Xeyr, daxildən gələn
səslərin Fransa kralı tərəfində olduğunu hiss etdikdə mənim burqundiyalılardan
xoşum gəlmədi.
Tomade Kursel :
- Gənc yaşlarındanmı
daxili səslər ingilislərin Fransaya gələcəkləri haqqında sənə xəbər verdi ?
Janna :
- Xeyr, o səsləri
eşidəndə ingilislər artıq Fransada idi.
Tomade Kursel :
- Niyə gənc yaşlarından
burqundiyalıları təqib etmək fikrinə gəlmisən ?
Janna :
- Buna səbəb mənim ən
böyük arzum olan Fransa kralının öz krallığına yiyələnməsidir.
Pyer Koşon ( Məhkəmənin sədri ) :
- Sən ingilis kralına
məktub yazmısan ?
Janna :
- Bəli, yazmışam.
Pyer Koşon :
- Məqsədin nə idi ?
Janna :
- İstəmirdim qan tökülə.
İstəyirdim ki, sakitçə çıxıb getsinlər evlərinə. Mən onları xəbərdar etdim ki,
onsuz da Fransadan qovulacaqlar.
Nikolo Midi ( Məhkəmənin üzvü, ilahiyyatçı professor ) :
- Allah ingilislərə
nifrət edirmi ?
Janna :
- Allahın onları sevməsi,
yaxud onlara nifrət etməsi barədə heç nə məlum deyil. Amma mən əminəm ki, burda
ölənlərdən başqa bütün ingilislər Fransadan qovulacaqlar.
Keşiş Jak Estive ( İttihamçı ) :
- Sən daha çox nəyə
hörmət edirsən, bayrağına, yoxsa qılıncına ?
Janna :
- Əlbəttə ki, bayrağıma.
Düşmənlərin üzərinə hücum edəndə bayrağı özüm götürürdüm ki, heç kəsi
öldürməyim və mən bir dəfə də olsun adam öldürməmişəm.
Pyer Koşon :
- Orlean qalasına hücum
edəndə qələbə çalacağına əmin idinmi ?
Janna :
- Daxildən gələn səsə
olan inamıma görə bilirdim ki, Orleanın mühasirəsi aradan qalxacaqdır. Və bunu
Orleana getməmişdən əvvəl kralıma demişdim.
Keşiş Jan de Lafonten :
- Jarjo qalasının
komendantı sənə müqavilə təklif edəndə niyə onu qəbul etmədin ?
Janna :
- Yanımda olan ağalar
ingilislərin bu sazişini rədd etdilər və tələb etdilər ki, atlarına minib
tezliklə buranı tərk etsinlər. Öz tərəfimdən isə dedim ki, Jarjoda olan
döyüşçülər əgər istəyirlərsə plaş və kaftanlarını geyib getinlər, onların
həyatı qorunacaqdır, əks halda qala hücumla alınacaqdır.
Jan de Lafonten :
- Sən əminsən ki,
ingilislər Fransadan gedəcəklər ?
Janna :
- Heç yeddi il keçməyəcək
ki, Orlean altındakı itki kimi Fransada böyük itki verəcəklər və onlar bütün
Fransanı itirəcəklər.
Jan de Lafonten :
- Sən bunu hardan
bilirsən ?
Janna :
- Mən bunu uzaq
görənliyim sayəsində yaxşı bilirəm ki, yeddi ildən sonra bu baş verəcək. Əgər
bu geciksə mən çox təəcüblənərdim.
Aparıcı :
- Artıq, 1436-cı il
aprelin 13-də ingilislərə qalib gəlmiş fransız orduları Parisə daxil oldular.
Jak Boper :
- Janna sən özünü
firavanlıq içində sanırsanmı ?
Aparıcı :
- Bu sualla ilahiyyatçı
qızı tələyə salmaq istəyirdi. Əgər "hə” desəydi bu xristian üçün nalayiq
hərəkət olan lovğalıq idi. Əgər "yox” desəydi, təsdiqləyərdi ki, Allahın
elçisi deyil, səfildir.
Janna :
- Əgər mən firavanlıqdan
kənaramsa Allaha dua edirəm ki, onu mənə göndərsin, firavanamsa, Allah məni
belə saxlasın ( zaldan təəcüb dolu səslər gəlir ).
Jak Boper :
- ( Jannanın əynindəki
kişi paltarına işarə edərək ) Qadın paltarına münasibətin necədir ? ( onu da
deyək ki, həbs etdikləri birinci gündən onun əlindən qadın paltarları alınmışdı
).
Janna :
- Onu verin mənə götürüm
və gedim, başqa cür onu götürməyəcəyəm. İndiki paltarımda da özümü rahat
hiss edirəm. Allah belə istəyir ki, mən bu paltarı geyim.
Pyer Koşon :
- Əsgərləri döyüşə
ruhlandırmaq üçün hansı cadugərlik üsullarından istifadə etmisən ?
Janna :
- Mən onlara "irəli”
demişəm və birinci özüm qabağa düşmüşəm.
Jak Lemetr ( hakim – inkivizitor ) :
- Niyə kasıblar yanına
gəlib müqəddəs adam kimi sənə ehtiram bəsləmişlər ?
Janna :
- Kasıblar ona görə
xətrimi istəyirdilər ki, onlar ilə mehriban idim və əlimdən gələn köməyi
edirdim.
Keşiş Jak Estive ( İttihamçı ) :
- Nə üçün Reymsdə
tacqoyma mərasimi vaxtı başqa sərkərdələlərin bayraqlarından çox sənin bayrağına
üstünlük verirdilər ?
Janna :
- Bu bayraq zəhmət və
hünər bayrağı olduğuna görə şərəf də onundur.
Zalda oturan ingilis ( heyrətlə ) :
- Vallah o xeyirxah
qadındır ! Heyif ingilis deyil.
Tomade Kursel :
- Sən bilirsənmi ki, tərəfdarların
sənin şərəfinə dini ayinlər icra edir, dua edirlər. Sən özün bunu onlara əmr
etmisənmi ?
Janna :
- Mənim xəbərim yoxdur,
mən heç kəsə bu haqda əmr verməmişəm. Əgər onlar dini ayinlər icra edirlərsə,
burda qəbahətli bir şey yoxdur.
Tomade Kursel :
- Əgər tərəfdarların səni
Allah tərəfindən göndərildiyinə inanırlarsa, onlar həqiqi dinin
tərəfdarlarıdırmı ?
Janna :
- Əgər onlar inanırlarsa
ki, mən Allah tərəfindən göndərilmişəm, onda səhv etməyiblər.
Tomade Kursel :
- Onlar sənin əl-ayağını,
paltarını öpəndə sən onların bu əhval-ruhiyyəsini bilirdinmi ?
Janna :
- Çoxları mənim yanıma
gəlirdi. İmkan verməməyimə baxmayaraq əlimi-ayağımı, paltarımı öpürdülər. Mən
bunu onlara qadağan edə bilməzdim.
Aparıcı :
- İki aydan yuxarı idi
ki, istintaq davam edirdi. Mühakimə edənlər dəyişilir, lakin bu ilahiyyat
alimləri, təcrübəli hakimlər 19 yaşlı kəndli qızının məntiqli cavabları
qarşısında aciz qalmışdılar. Hələ də cadugər olduğunu sübut edə biləcək cavabları
ondan ala bilməmişdilər. Ağalarının, ingilislərin səbr kasası daşırdı.
Pyer Koşon :
- Janna, sən bilirsənmi
ki, yuxarıdan gələn vəhylə xilas ola bilərsən.
Janna ( ürəyinə nəsə danmış kimi ) :
- Bunun mühakiməyə dəxli
yoxdur. Doğrudanmı siz elə fikirləşirsiz ki, öz əleyhimə danışacağam ?
Pyer Koşon :
- Sən bu suala cavab
verməlisən.
Janna :
- Mən hər işdə Allah
təalaya bel bağlayıram. O özü necə istəsə, eləcə də həll edər.
Pyer Koşon :
- Deməli eşitdiyin səslər
bu barədə sənə heç nə deməyib ?
Janna :
- Onlar mənə gümrah və
cəsarətli olmağımı deyiblər. Onlar mənə deyiblər ki, böyük qələbə ilə azad
olacağam. Əzablarıma görə onlar mənə böyük mükafat vəd ediblər.
Aparıcı :
- Əvvəldən axıra qədər saxtakarlıqla
dolu olan bu məhkəmənin qərarı əvvəlcədən məlum idi. Hökmü oxumaq Nikolo Midiyə
tapşırılmışdı.
Nikolo Midi :
- Janna dArk, həm kral
həzrətləri, həm Allah, həm də katolik məzhəbinə qarşı günah işlənilmişdi. O,
həm ifritə, həm kafir, həm təfriqəçi, həm də adam tovlayandır. Bu
qız bütün ilahi və bəşəri qanunları pozmuş, öz ölkəsini və krallığını dəhşətli
zərbə altına qoymuşdur. Ona görə kilsə məhkəməsi qərara gəlir : Biz səni, Janna
, kilsənin ziyanlı üzvü elan edirik ! Və ona görə də kilsədən uzaqlaşdırırıq.
Biz səni dünyəvi hökumət orqanlarının ixtiyarına verir, amma onlardan xahiş
edirik ki, öz hökmlərini yumşaldıb səni şikəst olmaqdan xilas etsinlər.
Aparıcı :
- 1431-ci il mayın 31-də
Ruan şəhərinin köhnə bazar meydanında eşafot qurulmuşdu. Kilsə qan tökmürdü. O,
həmişə öz qurbanları ilə " humanistcəsinə " hərəkət edərək, onları
tonqalda yandırırdı. Eşafotun ortasında dirək var idi. Üstündəki lövhədə
yazılmışdı : " Janna adlı bu qız mürtəd, ifritə, məluncasına küfr danışan,
qan içən, şeytanın nökəri, təfriqətçi və kafirdir ". Eşafotda o
sakit dayanmışdı. Bəli, o qalib gəlmişdi. Bu, yalanın, böhtanın, təkliyin və
nəhayət ölümün üzərində qələbəydi. Qız eşafotda odun, tüstünün içərisində böyük
əzabkeş, qüdrətli xalqına son salamını göndərdi. Az keçməmiş kilsə nə kimi
" cinayət " işlədiyini başa düşdü və 25 il sonra yeni qurulmuş
məhkəmə 1456-cı il iyulun 7-də qəti hökm elan etdi. Bütün taqsırlar artıq
mərhum Pyer Koşonun, Jak Estivenin üstünə atıldı. Janna bəraət qazandı. Hadisənin
üstündən 5 əsr keçməsinə baxmayaraq, katolik kilsəsi yenə Janna dArkın onlar
üzərində olan ideya təzyiqini hiss edirdi. Kilsə bundan özünəməxsus çıxış
yolu tapdı. Kilsə öz qurbanlığını övliyalar sırasına keçirdi. Bəli,
1920-ci ildə Janna rəsmi surətdə müqəddəslər icmasına daxil edildi. Bu onun
tarix və kilsə üzərində növbəti qələbəsi idi.
III Qiymətləndirmə
Dərs qurtardıqdan sonra, yəni səhnəcik oynanıldıqdan sonra müəllim şagirdlərlə
səhnədə nə baş verdiyini müzakirə etməlidir. Müzakirə zamanı bu və ya digər
hadisənin səbəbləri araşdırılmalı, hadisənin mahiyyəti şagirdlərə
çatdırılmalıdır. Şagirdlər yaranmış yaranmış suallara özləri cavab
tapmalıdırlar. Rollu oyun tarixi və ya müasir həyatı əks etdirdiyindən onlar
həlli sadə olmayan məsələləri müzakirə obyekti edə bilər. Məsələn,
səhnəcikdə iştirakçının, yaxud onun səhnəcikdə rolunu ifa etdiyi qəhrəmanın
düzgün və ya qeyri-düzgün davranışı haqqında öz fikri ola bilər. Ona görə
müəllim hər bir sualın yalnız bir mümkün cavabı olması haqda şagirddə fikir
yaratmamalıdır. Müəllim və şagirdlərin müxtəlif nöqteyi-nəzərlərinin mövcudluğu
təbii hal kimi, normal qəbul edilməsi olduqca vacibdir. Müəllim mübahisəli
məsələlərdə öz fikirlərini şagirdlərə zorla qəbul etdirməməlidir, zorakı
həmrəyliyə nail olmağa çalışmamalıdır. Buna baxmayaraq müəllim həmrəyliyə
gətirən fikirləri ümumiləşdirə, rəy müxtəlifliyi yaradan fikirləri isə müzakirə
üçün "açıq” saxlaya bilər. Sonda müəllim müzakirəyə yekun vurmalı,
şagirdlərin qiymətlərini elan edə bilər.
Qiymətlər şagirdlərin rollu oyunda iştirak səviyyəsinə, müzakirə zamanı
fəallığına və təşkilatşılığına və s. görə verilə bilər. Burda müəllim müxtəlif
qiymətləndirmə metodlarından istifadə edə bilər.
( Dərs bir neçə il
əvvəl yazılmışdır. Bununla onun mahiyyəti itmir. Dərs öz əhəmiyyətini indi də
saxlayır. Müasir müəllim indi də dərsin ssenarisindən istifadə edib dövrü
canlandıra bilər. Dərin gedişində uşaqların bir sıra bacarıqları aşkara çıxa
bilər. Elə məqsəd də budur. Dərs maraqlı və canlı keçsin. Dərsin ssenarisindən
istifadə edən müəllin ondan həm dərs kimi, həm də kiçik səhnələşdirilmiş bir
tamaşa-dərs kimi də keçə bilər. Bir sözlə dövrü canlandırmaq üçün dərsin
ssenarisi ona geniş imkan yaradır. Hörmətlə Nizami müəllim Heydərov.)
0 yorum:
Yorum Gönder
Paylaşımlar ilə bağlı fikirlərinizi bildirə və sizi maraqlandıran sualları ünvanlaya bilərsiniz.