“Oxuyuruq
və Soruşuruq”
Şagirdlərin sayı: sinfin
istənilən tərkibi
Zəruri vaxt: 30 dəqiqəyə
qədər
Təchizat: hər cütlük üçün
bir nüsxə mətn
İş qaydası:
1-ci addım. Şagirdlər
verilmiş mətni bölmələr üzrə növbə ilə oxuyurlar. Ilk şagird hansısa bölməni
–bir başlıqdan o birinə qədər ucadan oxuyur.
2-ci addım. Hər iki
şagird mətnin kənarında yazılacaq açar sözlər barədə birlikdə qərara gəlirlər.
3-cü addım. Birinci
şagird bölməni oxuyub qurtaranda ikinci şagird mətnin kənarında yazdığı terminlərdən
istifadə edərək sual verir. Suallar şagirdlərin keçilmiş material üzrə gözlədikləri
testin suallarına oxşar şəkildə formalaşdırılmalıdır. Şagird bu suallardan hər
birini kiçik vərəqdə (8*12 sm) və ya kartoçkada yazır.
4-cü addım. Birinci
şagird hər suala ucadan cavab verir. Əgər ikinci şagird onunla razılaşırsa,
onlar sual kartoçkanın arxa tərəfində həmin sualın cavabını yazırlar.
5-ci addım. Daha
sonra onlar rollarını dəyişirlər. Indi ikinci şagird növbəli bölməni oxuyur. Hər
iki şagird hansı açar anlayışları mətnin kənarında yazacaqlarını qərarlaşdırırlar.
Birinci şagird bu terminlərdən istifadə edərək, ikinci şagirdin ucadan cavab
verəcəyi sualları formalaşdırır. Əgər hər ikisi cavabla razıdırsa, onu
kartoçkanın arxasına yazırlar. Şagirdlər verilmiş bütün mətn oxunana qədə
rolları beləcə dəyişməkdə davam edirlər.
6-cı addım. Bu
sual-cavsb kartoçkalarından istifadə edərək şagirdlər nəticədə verilmiş
material üzrə bir birini yoxlamağı davam etdirirlər
Məsləhət:
“Oxuyur və soruşuruq” metodundan ilk dəfə istifadə edərkən şagirdlər
birinci bölməni oxuyub suallar verdikdən sonra onların işini dayandırın. Mətnin
kənarında yazdıqları terminləri, onların sual və cavablarını müzakirə edib, zəruri
hallarda düzəliş və məsləhət verin. Bundan sonra siz sinifdə gəzişməli və
şagirdlərin hansı suallar verdiyi və onların necə cavablandırdığını dinləməlisiniz.
Həmçinin, şagirdlərin öz sual və
cavablarından istifadə edərək, materialı yadda saxlamalarından əvvəl, yaxşı
olar ki, sualları və cavabları gözdən keçirib onların adekvatlığına və
düzgünlüyünəəmin olasınız.
Məqsəd: Mürəkkəb
oxu metodları və cütlərdə sualların qoyuluşunu öyrənmək. Şagirdlərin anlayıb dərindən
mənimsəyəcəyi materialın öyrənilməsi üçün tövsiyyə edilir. Tərəfdaşla iş müstəqillikdən
daha çox motivasiyalaşdırıcı xarakter daşıyır.
“TAP”
Şagirdlərin sayı: 30 nəfərə
qədər
Zəruri vaxt: 20 dəqiqəyədək
Təchizat: Üzərində
anlayışlar yazılmış vərəqlər (A4 ölçüdə)
İş Qaydası:
1-ci addım: Müəllim
mövzuda və ya proqramın bölməsində dərsdə öyrədilmiş anlayış seçir, onları
qeyri-şəffaf kartoçkaların üzərinə yazır(hər kartoçkada bir anlayış)
Kartoçkanın ölçüsü təxminən vərəqin (A4) yarısı boyda olur.
2-ci addım: Sonra
müəllim sinfi kiçik qruplara bölür, həm də qrupların sayıseçilmiş anlayışların
sayına uyğun olmalıdır. Daha sonra o, anlayışlar kartoçkaları qrupun yanında elə
formada qoyur ki, qrup “öz” anlayışını görə bilməsin, başqaları isə onu yaxşı
görsün.
3-cü addım.
Qruplara 5 dəqiqə müddətində öz anlayışını müəyyən etməyəimkan verən beş
“qapalı” sualı tərtib etmək təklif olunur (bu sualların cavabı yalnız “bəli” və
“xeyr” ola bilər)
Məsələn, əgər 6-cı sinifdə “QƏDİM Misir” bölməsində
dövlətin tarixinin öyrənilməsi ilə bağlı anlayışlardan söhbət gedirsə, şagirdlər
belə suallar verə bilərlər: “1. Bu insandır? 2. Bu, hadisədir? 3. Bu, anlayış
sadə insana aiddirmi? 4. O dövlətin idarə olunmasına aiddirmi? 5. Bu dövlət
başçısıdır?”
4-cü addım. Daha
sonra qrup fəaliyyəti təşkil olunur: qruplar öz anlayışlarını tapmağa, müəyyən
etməyə təşəbbüs göstərərək sual mübadiləsi edirlər. Qrup yalnız bir sual
qoymaqla ona cavab verəcək digər qrupu əvvəlcədən müəyyən etmək hüququna
malikdir. Hər qrupun sualına bütün digər qruplar növbə ilə cavab verirlər.
5-ci addım. Əgər
qrup bütün beş sualı qoyaraq öz anlayışını müəyyən etməyibsə, müəllim ona
birbaşa göstəriş verməyərək digər qruplara müəyyən etmək üçün ona kömək etməyi
təklif edir. Sonra qrupa daha bir cəhd imkanı verilir.
Əlavə mühakimələr:
Müəllim verilən sualların
ardıcıllığına və miqdarına dəqiq nəzarət etməlidir. Şagirdlər işin bütün mərhələlərini
dəftərdə qeyd etməli və işin sonunda öz fəaliyyətlərini təhlil etməlidirlər.
Məqsəd: Şagirdlərin
məntiqi təfəkkürünün, sual vermək bacarığının inkişafı , onların fənlər üzrə
terminoloji lüğətinin artırılması, kiçik qruplarda iş vərdişlərinin təkmilləşdirilməsi.
Karusel
–Üç variantda
Şagirdlərin sayı: 30 nəfərə
qədər
Zəruri vaxt: 20 dəqiqəyədək
Təchizat: tələb olunmur
İş qaydası:
I
variant
1-ci addım: İki
dairədə şagirdlər üçün stullar düzün. Daxili dairədə əyləşən şagirdlərin kürəyi,
xarici dairədəkilərin isə üzü mərkəzə doğru olmalıdır. Belə olduqda, hər kəs öz
tərəfdaşının qarşısına əyləşir.
2-ci addım: Şagirdlərə
həll etməkk üçün hansısa problem təklif edin və dəlillər hazırlamaq üçün 1-2 dəqiqə
vaxt verin. Nəzərə alın ki, daxili dairənin iştirakçıları bir nöqteyi nəzərin,
xarici dairədkilər isə əks mövqeyin tərəfdarıdır.
3-cü addım: müəllimin
işarəsi ilə şagirdlər cütlərdə ünsiyyətə başlayır. əvvəlcə birinci cütlükdə
fikirlərin mübadiləsi baş verir, zəruri məlumatlar (dəlillər, problemin orginal
dönüşü və s) söylənilir. Şagirdlər qarşı tərəfin təkliflərini öz qeyd
kitabçalarına yazırlar. (bir qayda olaraq cütlərdə hər tərəfdaşa 2 dəqiqə vaxt
ayrılır.)
4-cü addım: müəllimin
işrasilə dairənin bütün iştirakçıları bir stul
sağa keçir və yeni tərəfdaşın qarşısında əyləşir. (daxili dairə hərəkətsizdir,
xarici dairə isə hərəkət edir) Diskussiya davam edir, lakin şahirdlər yeni əks
–dəlillər seçməyə çalışırlar.
5-ci addım. Şagirdlərin
hərəkəti ayrılmış vaxt ərzində, yaxud hər
kəsin qoyulmuş tapşırığı yerinə yetirərək bütün dairəni keçməsinə qədər davam
edir. Dairənin sonuna yaxın şagirdlər , bir qayda olaraq, artıq öz dəlillərini
dəqiqləşdirir, həmçinin müxtəlif tərəfdaşlarla
ünsiyyət təcrübəsi qazanırlar.
II
Variant
“Karusel”dən istifadənin bu
variantında xarici dairədə əyləşən hər bir şagirddə konkret sual (mövzu)
yazılmış vərəq olur. Yerdəyişmə zamanı o, problem üzrə maksimum informasiya,
fikir toplayır. Sonda ayrı-ayrı cavablar dinlənilir., hansı sualların daha mürəkkəb
, məhsuldar olması, yaxud əksinə tez və nə üçün tükənməsi , tərəfdaşların necə
işləməsi və s. məsələlər müzakirə olunur. Bu məqamda metodun tətbiqi şagirdlərin
biliklərinin zənginləşməsinə və ümumiləşdirilməsinə, diqqətlərinin fəallaşmasına,
nail olunur.
III
variant
“Karusel” tətbiqinin bu variantında şagirdlər əvvəlcədən sual
hazırlayırlar və onu kiçik vərəqlərdə yazırlar. Vərəqin arxasında isə öz
adlarını yazırlar. İş zamanı tərəfdaşlar bir birinə suallar verir, cavab düzgün
olduqda şagird sualın müəllifindən bu kartoçkanı alır. Tapşırığın sonunda
qazanılmış kartoçkalar hesablanır və qalib müəyyən olunur.
Məqsəd:
Kooperativ təlimin bu variantı diskussiya sualının müzakirəsi zamanı
eyni vaxtda bütün iştirakçıları, müxtəlif ünsiyyətli tərəfdaşlarla fəal işə
qoşmaq üçün daha səmərəlidir. Tamamilə əks mövqeyə malik kəskin problemin
müzakirəsi , mövcud biliklərin həcmi və dərinliyinin müntəzəm yoxlanılması (məsələn,
ideyaların anlayışların); öz mövqeyini əsaslandırmaq bacarığının inkişafı üçün
tətbiq olunur.
Yazılı
Debatlar
Şagirdlərin sayı: 30 nəfərədək
Zəruri vaxt: 20-30 dəqiqə
Təchizat: kağız vərəqlər
( A4 ölçüdə)
İş qaydası:
1-ci addım: Müəllim
şagirdləri debatın mövzusu və aparılma qaydası ilə tanış edir. Şagirdləri cütlərə
bölür və hər iştirakçının hansı mövqeni müdafiə edəcəyini müəyyənləşdirir. (məsələn,
biri bu mövqenin, digəri əks mövqenin tərəfindən olur və s) Əgər sinifdə
şagirdlərin sayı cüt deyilsə, o zaman müəllim bir üçlüyün də işini təşkil edir.
2-ci addım:
Uşaqlar kürək kürəyə otururlar. Müəllim müddəaları (təsdiqlə bağlı
fikirləri) oxuyur, şagirdlər isə yazılı diaqloqa başlayırlar. Öz mövqeyini
müdafiə edən dəlillərin formalaşmasına 5 dəqiqə vaxt ayrılır. Şagirdlər dəlilləri
müfəssəl tezislər şəklində vərəqdə yazırlar.
3-cü addım: Ayrılmış
vaxt bitdikdə şagirdlər vərəqlərini dəyişir, opponentlərinin tezislərini oxuyur
və antitez( etiraz, əks fikir) hazırlayır. Bu işə 5 dəqiqə vaxt verilir. Belə vərəq
mübadiləsi 2-3 dəfə təkrar olunur.
4-cü addım: Son
raundda şagirdlər diskussiya mövzusu üzrə fərdi yekun (və ya cütlərlə birgə)
işi yazaraq dəftərlərini müəllimə təhvil verirlər
5-ci addım: yazılı
debatları yekunlaşdırarkən müəllim aşağıdakı sualları verə bilər.
“Tərəfdaşınızın ən yaxşı
dəlili hansı idi?”
“Tərəfdaşınızın irəli
sürdüyü dəlildə xoşuna gələn nə idi?”
“Tərəfdaşınızın dəlillərində
səni təəccübləndirən nə oldu?”
Məqsəd:
Diskussiya mədəniyyəti formalaşdırmaq, öz mpvqeyini müdafiə etmək üçün dəlillər
gətirə bilmək bacarığını və yazılı nitq vərdişlərini inkişaf etdirmək.
Şagirdlərin sayı: 30 nəfərədək
Zəruri vaxt: 20 dəqiqəyədək
Təchizat: Rəngli vərəqlər
(A4 ölçüdə), skotç. Auditoriyada mebel divar boyunca elə düzülür ki, şagirdlərin
sərbəst hərəkətinə mane olmasın.
İş qaydası:
1-ci addım:
Müəllim dərsin mövzusundan çıxış edərək hər birinin dörd variantda
cavabı olan 10 sual hazırlayır. Sinif otağının künclərində müxtəlif rəngli
(sarı, yaşıl, göy, qırmızı) dörd kartoçka qoyulur. Hər rəngə cavab
varinatlarından biri uyğun gəlir.
Sualların hazırlanması zamanı aşağıdakı məqamı nəzərə almaq zəruridir:
birinci sual asan olmalı və şagirdlərin necə işləmək lazım olduğunu başa düşməsinə
imkan verməlidir. Məsələn, hansı rəng daha çox xoşunuza gəlir?
2-ci addım:
Müəllim şagirdlərə sinfin mərkəzində toplaşmağı və birinci sualı dinləməyi,
dörd cavab variantlarından birini seçməyi və həmin varianta uyğun rəngdəki
kartoçka ilə yanaşı dayanmağı təklif edir.
Beləliklə, otağın künclərində şagirdlərin seçimindən asılı olaraq bir
neçə (birdən dördə qədər) qrup yaranır
3-cü addım:
Qruplarda müəllimin seçimi üzrə növbəti iş aşağıdakı sxem üzrə qurula bilər.
1.
Yaranmış
qruplardakı şagirdlər “Nə üçün bu varinatı seçdim?” sualına cavab verir. Yaxşı
olar ki, bütün şagirdlər fikir söyləsin. Müzakirədən sonra hər qrupdan nümayəndə
bütün fikrini səsləndirir.
2.
Şagirdlər
auditoriyada elə düzülürlər ki, ümumi dairə yaransın, eyni zamanda hər kəsin
seçimini müəyyən etmək mümkün olsun. Bu halda seçimin əsaslandırılması fərdi şəkildə
və bütün sinif üçün dərhal baş verir.
3.
Şagirdlər
öz fikirlərini söyləyərək sinfin mərkəzinə qayıdır və onlara növbəti sual
oxunur.
Əlavə mühakimələr:
Şagirdlərdən hansınasa cavab varinatlarının heç biri uyğun gəlməyə
bilər, o zaman onun mövqeyinə ən yaxın cavabı seçməsini təklif etmək olar.
Bəzi şagirdlərə müstəqil seçim etmək çətindir, buna görə də onlara
seçimini izah etməyi təklif etmək olar.
Məqsəd:
Müstəqil seçim etmək və seçilmiş mövqeni əsaslandırmaq bacarığının
inkişafı
Bu metoddan həmçinin şagirdlərin biliklərini yoxlamaq məqsədilə
istifadə etmək olar.
Bitməmiş Cümlələr
Şagirdlərin sayı: 30 nəfərə qədər
Zəruri vaxt: 3-15 dəqiqə
Təchizat: Tələb olunmur
İş qaydası:
1-ci addım. Şagirdlərin
növbə ilə yaxud şərti mikrofondan istifadə edərək ətrafında fikir söyləyəcəkləri
mövzunu müəyyənləşdirən, müəllim bitməmiş cümləni formalaşdırır və onalra həmin
cümləni bitirməklə irəli sürülmüş formula ilə bağlı fikir söyləməyi təklif
edir. Məsələn, belə bir formula təklif edilə bilər. “ Bu günkü dərsdə mən........................öyrəndm”
(və şagirdlər öz bilik və bacarıqlarının 2-3 konkret aspektinin adını çəkə bilər). Və ya “ Bu
informasiya bizə belə bir nəticə çıxarmağa imkan verir ki,
...............................”. Yaxud “ Bu qərar ona görə qəbul edilmişdir
ki,...............................” və s. Hər növbəti şagird də öz çıxışını təklif
olunmuş formuladan başlamalıdır.
2-ci addım: müəllim
çıxış etməyi arzu edən ilk şagirdə söz verir. Bir neçə şagird dinləyir (onların
sayı sizin verdiyiniz tapşırıqdan v bu fəaliyyətin didaktik məqsədindən
asılıdır.)
3-cü addım: Müzakirənin
sonunda müəllim söz alıb (əgər lazım bilirsə) öz fikrini ifadə edən və şagirdlərin
fikirlərini yekunlaşdıra bilər.
Əlavə mühakimələr:
Bu üsul çox zaman “mikrofonla”
və ya ümumi şəkildə müzakirə ilə birləşdirilir.
Məqsəd: Şagirdlərin
fəaliyyətə qarşılıqlı təsirə operativ qoşulması, dayaq biliklərinin fəallaşdırılması
və ya tədris fəaliyyətinin motivasiyası, öz ideyalarının söylənilməsi formaları
üzərində diqqətlə və dərindən işləmək, onları digərləri ilə müqayisə etmək
imkanı, təklif olunmuş mövzu üzrə daha sərbəst danışmaq, mahiyyət etibarilə
qısa və inamlı danışmaq bacarığı aşılamaq.
0 yorum:
Yorum Gönder
Paylaşımlar ilə bağlı fikirlərinizi bildirə və sizi maraqlandıran sualları ünvanlaya bilərsiniz.